Digitale
tweedeling
In veel landen is het overheidsbeleid erop gericht een ‘digitale
tweedeling’ te voorkomen. Dat wil onder meer zeggen dat men er naar streeft dat
ook in de laagste milieus kinderen toegang hebben tot het internet. Daarvoor
worden allerlei projecten in het leven geroepen waardoor ouders voor weinig
geld of gratis een computer in huis kunnen halen. Ook hun kinderen kunnen dan
van de educatieve mogelijkheden profiteren.
Uit een grootschalig Amerikaans
onderzoek blijkt echter dat het effect negatief uitpakt voor de
schoolresultaten wat betreft rekenen en taal voor leerlingen uit laaggeschoolde
milieus. In de staat North
Carolina werden 150.000 leerlingen tussen acht en dertien jaar gevolgd tussen 2000
en 2005, een periode waarin een snelle toename was te zien in het aantal
gezinnen met computers en toegang tot internet. Men vergeleek de kinderen uit
gezinnen die al in 2000 hierover beschikten met degenen die pas in de vijf jaar
daarna thuis internetmogelijkheden kregen. Die laatsten waren met name kinderen
uit achterstandsgezinnen. Hun schoolresultaten gingen
na de komst van de
computer achteruit. Niet dramatisch, wel significant. Deze kinderen gebruikten
de computer voornamelijk voor amusement, niet voor educatieve doelen. Bovendien
besteedden ze daardoor minder tijd aan schoolwerk.
Dat bleek een belangrijk
verschil met geschoolde gezinnen. Daar zien de ouders erop toe dat kinderen
niet alleen maar spelletjes spelen en letten ze erop dat de schoolresultaten
niet onder computergebruik te lijden hebben.
(Bron: Jacob Vigdor & Helen
Ladd: Scaling the Digital Divide:
Home Computer Technology and Student Achievement. National Bureau of
Economic Research online, june 18 th, 2010)
Laatste reacties