Roem en populariteit in Amerikaanse televisieshows
Kinderen tussen tien en twaalf jaar zijn dol op televisieshows, reality zowel als fictie. Althans in Amerika. Hoe dat in Nederland ligt is niet bekend. Maar toch is een Amerikaans onderzoek in dit verband interessant.
Een werkgroep aan de universiteit van Californië ging uit van drie veronderstellingen:
De ‘waarden’ die dit soort programma’s uitdragen weerspiegelen die van de heersende cultuur en schommelingen in de samenleving. Waarden die individualistisch dan wel socioaal van aard zijn.
Zij beïnvloeden wat kinderen belangrijk gaan vinden.
Gewapend met die ideeën en idealen gaan ze de adolescentie binnen.
De onderzoekers beoordeelden iedere tien jaar populaire programma’s die tussen 1967 en 2017 werden uitgezonden en konden daarin 16 ‘waarden’ onderscheiden, zoals beroemd worden, succes hebben, gemeenschapszin, wedijver, iets voor een ander over hebben, populair zijn enzovoort. Hoe vaak kwamen ze tot uiting?
Het eerste dat opviel was dat er grote schommelingen waren in de loop van die vijftig jaar.
Beroemd worden, bijvoorbeeld, stond bij het turven in 1967, 1987 en 1997 onderaan op de vijftiende plaats, was in 2007 nummer één en viel in 2017 terug naar plaats zes. In dat jaar – 2017 – vormden succes hebben, jezelf accepteren, het beeld dat anderen van je hebben, populariteit en ergens bij horen de top vijf.
Ergens bij horen was nummer één in 1967, 1977 en 1997 (in 1987 nummer twee), maar maakte in 2007 een smak naar beneden naar plaats elf (dus tien plaatsen onder beroemd worden) en krabbelde weer omhoog naar vijf in 2017.
Er is iets met dat jaar 2007: aardig zijn, anderen helpen – in 1967 en 1997 op plaats twee – stonden op plaats twaalf.
Voor de relatief lage plaats voor ‘beroemd worden ‘en alles wat daarbij hoort in 2017 vergeleken met 2007 geven de onderzoekers als mogelijke oorzaak de sociale media die in de tussenliggende jaren zijn opgekomen: ’The platforms and the access they provided to an ever-widening audience made popularity seem more easily attainable. For that reason achieving fame may have become less desirable and unique.’
De onderzoekers merkten wel een verschil tussen reality shows en fictieve shows. In het eerste type (zoals America’s Got Talent) speelden beroemd worden, imago, egoïsme, competitie, beslist willen winnen, pesten en bedrog nogal eens de boventoon. In het tweede type, waarvoor een speciaal script werd geschreven kwamen aardig zijn, behulpzaamheid en gemeenschapszin vaker voor.
(Bron: Jill Giardino & Caroline Fung, The Rise and Fall of Fame: Tracking the Landscape of Values Portrayed on Television from 1967 to 2017. University of California online, 1 maart 2021)
Deel III Hoofdstuk Waarden en idealen, Waar haal je waarden en idealen vandaan?
Laatste reacties